Scrisoarea de intenție

Chiar dacă este mai puțin importantă decât CV-ul, scrisoarea de intenție este un document indispensabil pentru candidatura voastră. Scrisoarea de intenție îl ajută pe angajator să se decidă dacă își dorește să vă cunoască mai bine și să vă invite la un interviu de angajare.

Pentru a nu reprezenta o pierdere de timp nici pentru voi, nici pentru angajator, este important să respectați anumite reguli în momentul în care redactați o scrisoare de intenție. Ați găsit un job care corespunde asteptărilor voastre? Nu vă precipitați și nu vă trimiteți candidatura înainte de a personaliza scrisoarea de intentie și CV-ul. Fără îndoială veți avea de pierdut și veți realiza că ați irosit o oportunitate. În momentul în care redactați scrisoarea de intenție, analizați cu atenție informațiile pe care vreți să le prezentați și competențele cheie. Cei mai mulți candidați trimit scrisori de intenție standard, fără nicio referire la companie sau la job. Pentru a aduce un plus candidaturii voastre, acordați o atenție deosebită personalizării scrisorii de intenție. Este inutil să transformați scrisoarea de intenție într-un roman si sa detaliati fiecare experienta profesionala. Angajatorii apreciaza scrisorile de intentie concise și sintetizate. De asemenea, după cum știți deja, scrisoarea de intenție nu trebuie să repete CV-ul.

Prezentarea în scrisoarea de intentie a unor experiențe pe care nu le-ați avut, a unor diplome false sau a unor sarcini pe care nu le-ați îndeplinit, ar fi riscantă pentru voi și candidatura voastră. Amintiți-vă că angajatorii vor descoperi aceste detalii în timpul interviului sau pe parcurs. Este important ca scrisoarea de intenție să fie curată din punct de vedere etic. În momentul în care încheiați scrisoarea de intenție, cel mai bine este să folosiți formulele de politețe consacrate și cu siguranță nu veți da greș. De asemenea, în încheierea scrisorii de intenție puteți să vă exprimați dorința de a fi invitat la un interviu de angajare. Dupa ce scrisoarea de intenție a fost redactată, alocați o perioadă de timp pentru a revizui informațiile prezentate, ortografia și sintaxa.

               Este important să încercați să nu folosiți în scrisoarea de intenție fraze lungi sau exprimări greoaie și să beneficiați de o părere a unei persoane din exterior în ceea ce privește scrisoarea voastră de intenție.

 

Ce trebuie să conțină scrisoarea de intenție?

Element esențial în dosarul vostru de candidatură, scrisoarea de intenție trebuie:

  • să facă un rezumat al parcursului vostru profesional: calificări, competențe;
  • să descrie situația voastră actuală: experiența profesională, statut;
  • să prezinte motivele pentru care vreți job-ul respectiv sau stagiul de formare;
  • să sublinieze perspectivele voastre pentru viitor;
  • să facă o legătura între job-ul vizat și situația voastră actuală.

Este foarte important ca o scrisoare de intenție să fie adaptată pentru fiecare job, deoarece, în foarte multe cazuri, scrisoarea de intenție poate fi determinantă pentru viitorul vostru profesional. Când pregătiți scrisoarea de intenție trebuie să țineți cont de situația voastră actuală, o scrisoare de intenție pentru un prim job diferă de o scrisoare de intenție pentru un post de conducere. Chiar dacă anunțul la care vrei să aplici este diferit de sectoarele de industrie cu care ești obișnuit, este bine ca intotdeauna să-ți personalizezi scrisoarea de intenție. Scrisorile standard îi arată intervievatorului că nu ești în totalitate interesat de postul respectiv, doar prin simplul fapt de a personaliza scrisoarea de intenție arăți interes și inițiativă. Scrisoarea de intenție variază în funcție de tipul de job și de modalitatea de a aplica, de exemplu tu aplici la un anunț, redactând o scrisoare către o companie care nu a facut public anunțul.

Un post căruia i s-a facut publicitate

Fă cercetări legate de compania și de postul pentru care vrei să aplici, astfel încât destinatarul să fie surprins. Ai grijă să îndeplinești toate cerințele postului și precizează-le separat în scrisoarea de intenție. Atrage atenția asupra calificărilor tale. Adresează scrisoarea de intenție persoanei specificate în anunț.

Un post căruia nu i s-a facut publicitate

A aplica pentru un post care nu a fost făcut public este cea mai bună metoda de a găsi un loc de muncă. Este puțin probabil ca aplicația ta să fie o supraîncarcare a CV-urilor și scrisorilor de intenție primite, și nu va fi așezat într-un vraf mare de hârtii, ci conform teoriei va beneficia de mai multă atenție. Companiei îi arăți că ai inițiativă. În introducerea scrisorii prezintă cunoștințele tale despre companie împreună cu o declarație pozitivă legată de contribuția pe care o poți avea. Dacă este posibil, fă referire la cineva din cadrul companiei, sau la un articol din ziar referitor la companie. În încheiere precizează care sunt acțiunile pe care le vei întreprinde, de exemplu “Vă voi contacta săptămâna viitoare pentru a discuta despre un posibil interviu.”

Cerere pentru experiență de lucru

Experiența de lucru este o metodă bună de a înțelege ce carieră să urmezi. Unele companii încurajează acest lucru și îi dau persoanei respective mai multe atribuții, decât să facă cafea și să copieze documente. Sunt două metode de a lucra pentru a capăta experiență, remunerată sau neremunerată. Este mai ușor să găsești loc pentru muncă neplătită din motive evidente; dacă este posibil aplicantul ar trebui să adreseze scrisoarea unei persoane din cadrul companiei. Pune accent în scrisoare pe cunoștințele/cursurile făcute la facultate/colegiu și de ce sunt ele relevante în sectorul pentru care aplici. Dacă soliciți angajare neplătită specifică în scrisoare, iar dacă soliciți experiență plătită nu preciza suma dorită. Aceste informații se vor a fi doar sugestii, adaptați-le cerințelor de moment.

Având căsuţa electronică plină de candidaturi, un angajator nu va pierde prea mult timp citind pe fiecare. Trebuie să fiţi sigur că scrisoarea de intenţie va avea un impact suficient de mare încât să-l determine pe cititor să dorească să cunoască mai multe informaţii despre dumneavoastră în scurtul timp în care a citit-o. Scrisoarea de intenţie reprezintă un mod prin care vă „vindeţi”, în care menţionaţi clar, într-un limbaj simplu, de ce ar trebui să vă angajeze respectiva întreprindere. Nu îl obligaţi pe angajator să depună eforturi pentru a citi scrisoarea dumneavoastră. Fiţi clar, concis şi la obiect. Întregul conţinut al scrisorii trebuie să îl încredinţeze pe cititor că sunteţi persoana potrivită pentru respectivul loc de muncă. Înainte de a scrie scrisoarea de intenţie, efectuaţi o cercetare referitoare la întreprinderea şi la postul pentru care candidaţi. Asiguraţi-vă că ştiţi exact ceea ce face întreprinderea şi care este situaţia acesteia comparativ cu competitorii. Este bine să menţionaţi în ce sens vă interesează în cadrul organizaţiei. Efectuarea unei cercetări independente demonstrează angajatorului că aveţi iniţiativă şi că sunteţi interesaţi cu adevărat de întreprindere. Este esenţial să redactaţi scrisoarea cu grijă. Fiecare scrisoare trebuie creată special pentru fiecare angajator pentru a şti că nu aţi trimis-o altui angajator; doriţi să îl faceţi să se simtă special. Puneţi întrebări la departamentul la care candidaţi sau, dacă este o candidatură spontană, la serviciul de resurse umane pentru a obţine numele persoanei care va analiza candidatura dumneavoastră. Scrisoarea de intenţie reprezintă prima impresie a angajatorului despre dumneavoastră şi trebuie să menţioneze competenţele dumneavoastră şi experienţa profesională detaliată în CV. În cadrul scrisorii, realizaţi o legătură între competenţele dumneavoastră şi cele din descrierea locului respectiv de muncă. Acest lucru va demonstra nu numai că aţi citit cu atenţie descrierea locului de muncă, ci şi că sunteţi persoana potrivită pentru postul respectiv. Încercaţi să folosiţi propriile dumneavoastră cuvinte pentru că va părea mai natural, permiţându-i angajatorului să vă cunoască personalitatea.

Conţinutul scrisorii trebuie să aibă aproximativ trei alineate şi ar fi ideal să încapă pe o pagină A4. În primul alineat trebuie să menţionaţi în câteva rânduri aspecte legate de postul pentru care candidaţi şi ce aveţi de oferit. Al doilea alineat trebuie să se concentreze pe competenţele dumneavoastră şi ceea ce puteţi aduce la locul de muncă. Trebuie să demonstreze cum îndepliniţi criteriile esenţiale enumerate în descrierea postului. În ultimul alineat trebuie să îi mulţumiţi cititorului pentru timpul acordat şi să îl încurajaţi să vă invite la un interviu, subliniind flexibilitatea dumneavoastră. Asiguraţi-vă că aţi citit cu atenţie scrisoarea de intenţie înainte de a o trimite. Simple greşeli pot face diferenţa între un interviu şi o respingere. Corectorul ortografic şi gramatical din programul dumneavoastră nu va observa cuvinte foarte similare. Scrisoarea de intenţie nu trebuie să fie o copie identică a CV-ului dumneavoastră, ci trebuie să îi sublinieze angajatorului competenţele pe care le aveţi şi care sunt esenţiale pentru postul respectiv.

Ponturi pentru o scrisoare de intenție reușită

1) Axează-te pe necesitățile angajatorului într-o scrisoare de intenție. Analizează activitatea companiei. Cum poți să le aduci mai mulți bani? Prezintă-te pe tine ca o soluție a problemelor pe care organizația le întâmpină.

2) Adresează orice scrisoare de intenție. Pentru a avea și mai mult efect, interesează-te care este persoana care se va ocupa de recrutări și adresează-i-te direct.

3) Când redactezi o scrisoare de intenție gândește-te să răspunzi întrebărilor angajatorului: Ce poți face pentru respectiva companie? Care este situația ta curenta? Ești calificat pentru respectivul job? De ce vrei să lucrezi pentru ei?

4) Fii scurt și la obiect într-o scrisoare de intenție. Lasă o impresie bună. Folosește propoziții scurte. Împarte textul în 3-4 paragrafe despărțite printr-un spațiu.

5) Scrie așa cum vorbești, dar îngrijit. Pentru un plus de originalitate combină limbajul formal cu stilul simplu, conversațional în scrisoarea de intenție.

6) Fii pozitiv. Folosește un ton optimist și plin de energie într-o scrisoare de intenție. Îl va molipsi și pe angajator!

7) Menține legătură. Stabilește următorul pas: interviul.