Recomandări și referințe

Referințele sunt un element important în CV, fiind apreciate de angajatori ca o garanție a informațiilor prezentate de către candidați. Referințele sau recomandările reprezintă o dovadă a competențelor din CV și vă pot aduce avantaje importante față de ceilalți candidați. Referințele sunt foarte importante și chiar obligatorii, în cazul anumitor job-uri, mai ales a celor pentru funcții de conducere.

Referințele sunt de obicei contactate în fazele finale ale procesului de recrutare, cel mai des după ce candidatul a trecut de primul interviu. În general, referințele sunt citate pentru experiență profesională sau pentru educație și formare. Este foarte important să vă cunoasteți referințele și să fiți siguri că persoanele care vor fi contactate vor oferi angajatorului un feedback pozitiv despre voi și competențele voastre. Persoanele care pot face recomandări pot fi: profesori, clienți cu care ați lucrat, manageri sau supervizori, alți foști colegi de serviciu sau persoane care pot vorbi despre calitațile și competențele voastre.

               Referințele voastre trebuie să poată răspunde la întrebări legate de:

– conduita profesională, caracterul personal;

– calificările din mediul academic (diplomele obținute, școlile absolvite);

– experiența profesională;

– abilități de comunicare;

– puncte tari și puncte slabe;

– abilități de leadership;

– atitutinde, etc.

Persoanele care sunt prezentate ca referințe în CV trebuie să poată să ateste competențele voastre și să confirme calificările pe care le aveți.

Deși referințele cerute de angajatori sunt cu precădere profesionale, unii dintre aceștia apreciază și referințele personale, care le pot furniza informații importante despre personalitatea candidaților. Referințele sau recomandările pot fi incluse în CV, prin citarea numelui, funcției și contactului persoanei respective, sau pot fi obținute sub forma unor scrisori de recomandare, care pot fi atașate la dosarul de candidatură. De multe ori, astfel de recomandări sunt prezentate la cerere, însă este bine să le aveți deja pregătite pentru a le înmâna la timp angajatorului. Dacă aveți mai mult de 3 referințe pe care le puteti prezenta, nu este necesar să le includeți în CV, ci puteți atașa candidaturii voastre o lista cu acestea.

Nu neglijați referințele deoarece ele reprezintă un atu foarte important în obținerea unui job.

10 sfaturi pentru a te asigura că faci totul cum trebuie atunci când vine vorba de oferirea referințelor:

  1. Include referintele numai atunci când îți sunt cerute de către angajator.
  2. Alege momentul potrivit. Referințele trebuie verificate înainte de prezentarea unei oferte, însă după ce candidatul este fie finalist sau printre puținii luați în considerare pentru jobul în discuție.
  3. Folosește ca persoane de referință pe cei care te cunosc cu adevarat și îți știu munca. Cere-le permisiunea înainte.
  4. Întreabă direct dacă îți pot oferi o recomandare pozitivă pentru jobul dorit. Dacă ezită, mergi mai departe.
  5. Explica-le cine îi va suna și pe ce anume să se concentreze atunci cand vorbesc despre tine. Roagă-i mereu să te sune după ce au fost sunați.
  6. Pregătește-ți persoanele de referință să vorbească despre abilitățile tale, dar nu identic. Sugerează câte o calitate importantă fiecarei persoane. Ai 100% încredere în ceea ce vor spune despre tine sau șterge-i de pe listă.
  7. Oferă datele de contact corecte și întreabă persoanele de referință cum preferă să fie contactate (e-mail, telefon etc.)
  8. Anunță-i pe cei care au vorbit despre tine care este evoluția lucrurilor, dacă ai primit sau nu jobul. Multumește-le.
  9. Lucrează la un profil LinkedIn pentru a-ți demonstra abilitățile și interesele.
  10. Participă la redactarea unor bloguri profesionale, pentru a crea un istoric de implicare în domeniul tău, care să fie independent de istoricul muncii tale.