În faţa competiţiei de pe piaţa muncii tot mai mulţi candidaţi în căutarea unui loc de muncă acordă o atenţie deosebită pregătirii pentru interviu. Astfel, în ciuda unui CV (curriculum vitae) profesionist succesul în obţinerea unui loc de muncă dorit este diminuat de lipsa experienţei de prezentare la interviu.
Un CV asistat de o experienţă adecvată nu este suficient pentru obţinerea jobului dorit, angajatorii având nevoie de o întâlnire cu potenţialii viitori angajaţi. În cadrul interviului prima impresie pe care o creaţi potenţialior angajatori este extrem de importantă. Cât de bine vă descurcaţi la un interviu, depinde de cum puteţi elabora o discuţie despre realizările și specializările de care dipuneţi, astfel încât să se apropie cât mai mult de ceea ce are nevoie angajatorul.
O parte din sfaturile de mai jos ar putea să vă ajute la pregătirea pentru interviu, însă trebuie să ţineţi cont de specificul postului și al companiei în cauză, și să vă adaptaţi pregătirea pentru interviu în funcţie de aceasta.
Documentare înainte de interviu despre compania angajatoare
Înainte de a vă prezenta la interviu ar fi bine să vă rezervaţi o perioadă de timp în care să vă documentaţi despre compania unde urmează să sustineţi interviul. Încercaţi să aflaţi cât mai multe despre specificul companiei și cerinţele jobului cerut. De asemenea Încercaţi să vă ajustaţi CV-ul și eventuala prezentare a experienţei dumneavoastră în funcţie de compania în cauză, fără a denatura veridicitatea informaţiilor.
O sursă importantă pentru aflarea de informaţii despre compania sau persoanele cu care urmează să susţineţi interviu-ul ar putea fi site-ul web al companiei angajatoare sau motoare de căutare cum sunt Google.
Recitiţi CV-ul și anunţul pentru locul de muncă și încercaţi să corelaţi experienţa anterioară cu cerinţele de la locul de muncă pentru care susţineţi interviul.
Abordare din perspectiva angajatorului
Specificaţi calităţile și competenţele relevante de care dispuneţi și care sunt cerute de angajator pentru îndeplinirea postului vacant. Explicaţi cum veţi contribui prin abilităţile de care dispuneţi la dezvoltarea organizaţiei angajatoare, astfel încât să-i convingeţi pe reprezentanţi că sunteţi persoana potrivită pentru ei.
Fiţi pozitiv, sincer și încrezător
Fiţi sincer în privinţa experienţei și calificărilor și accentuaţi abilităţile dobândite anterior ce pot fi valorificate în cadrul noului post. Atitudinea pozitivă, încrederea în forţele proprii este esenţială și contribuie la credibilitatea informaţiilor comunicate. Fiţi pozitiv cu privire la experienţa curentă și anterioară, evitaţi comentarii negative faţă de precedentele locuri de muncă. Arătaţi respect faţă de foștii angajatori indiferent de cum au fost și s-au terminat relaţiile cu acestia.
Determinare
Să aveţi definite obiectivele profesionale și să puteţi explica cum se integrează ocuparea acestui post în planurile de carieră pe care le aveţi pe termen lung. O atitudine determinată, conștientă și încrezătoare câștigă aprecierea angajatorului.
Contactul vizual la interviu
Păstraţi contactul vizual cu angajatorii în timpul interviului, însă nu exageraţi. Evitaţi crearea unei stări de nervozitate și încercaţi să vă simţiţi mai relaxat, dând dovada în același timp de interes și motivaţie.
Evitaţi lipsa de comunicativitate cât și excesul de comunicare
Arătaţi motivaţie și interes în răspunsurile date angajatorilor pe durata interviului, însă nu vorbiţi extraordinar de mult și nu daţi răspunsuri foarte lungi la întrebările directe care vi se pun.
Receptivitate și adaptatabilitate la stilul de interviu
Acordaţi atenţie mediului în care susţineţi interviul (mobila, birouri, clădire, modul de îmbrăcare și prezentare a persoanelor cu care susţineţi interviul) și încercaţi să vă adaptaţi prezentarea și răspunsurile la întrebări ţinând cont de mediul existent.
Interes faţă de compania angajatoare pe durata interviului
Manifestaţi interes pentru jobul și compania angajatoare, nu evitaţi să puneţi întrebări referitoare la companie și jobul în cauză.
Exersaţi răspunsurile la întrebări standard de pe durata unui interviu
Documentaţi-vă cu privire la întrebări standard care v-ar putea fi puse la interviu.
Fiţi punctual la interviu
Evitaţi să întârziaţi la interviu dar în același timp nu veniţi foarte devreme, deoarece puteţi crea impresia că aveţi prea mult timp la dispoziţie sau sunteţi foarte disperat pentru obţinerea jobului în cauză. O perioadă de timp posibilă de prezentare ar fi 5-15 minute înainte de începerea interviului.
Aveţi grijă cu întrebările legate de salariu și alte beneficii
Este foarte important ca aspectele financiare ale jobului, în caz că nu au fost precizate înainte de interviu, să fie abordate cu grijă, ţinând cont de momentul în care angajatorul ar dori să le discute. Nu va grăbiţi în abordarea acestui subiect la începutul interviului dacă angajatorul nu vă sugerează altfel.