Priviti interviul ca pe un proces de vanzare al carui produs sunteti dumneavoastra.
Angajatorul este interesat de doua aspecte importante atunci cand face o alegere in ceea ce priveste un nou angajat. Aceste aspecte sunt: diminuarea riscurilor si cresterea valorii, bazata pe rezultate concrete.
Din punct de vedere al diminuarii riscurilor pentru angajator, sunt urmarite diverse abilitati si competente:
– profilul candidatului din punct de vedere al personalitatii. Ceea ce isi doreste un angajator este un angajat care prezinta abilitati de comunicare si interactiune. Un angajator isi doreste un angajat care nu are schimbari frecvente de atitudine. Angajatorul este de asemenea interesat ca angajatul sa fie o persoana deschisa cu care sa se poata comunica deschis fara a exista riscuri din punct de vedere al unei eventuale atitudini negative…etc.
– abilitatile de adaptare la un nou mediu (tip de companie, industrie, proceduri, mediu de lucru etc). Adaptabilitatea este un criteriu important in baza caruia angajatorii iau deciziile de angajare.
Exista in fiecare companie o perioada de acomodare insa aceasta este determinata, fiecare angajator alocand un anumit timp acestei etape. Dupa finalizarea etapei de adaptare, angajatorul va astepta rezultate concrete si pozitive din partea noului angajat.
– motivatiile candidatului referitor la postul pentru care aplica. Motivatia candidatului pentru jobul respectiv precum si pentru companie/ industrie reprezinta un alt factor importnt de care se tine cont. Daca exista intrebari din partea candidatului (avand ca scop conturarea unei imagini cat mai ample asupra postului respectiv), este in interesul angajatorului sa ofere cat mai multe raspunsuri, cu conditia ca informatiile sa nu fie confidentiale.
– planul de cariera pe care si l-a stabilit candidatul. Atunci cand angajatorul intreaba candidatul referitor la planul acestuia de cariera, angajatorul urmareste diverse aspecte.
Unul dintre aspecte tine de maparea oporunitatilor pe care angajatorul le poate oferi, corelat cu asteptarile candidatului. Spre exemplu, un candidat care isi doreste promovarea pe o anumita pozitie intr-un interval de timp determinat, poate coincide sau nu cu ceea ce ii poate oferi ngajatorul.
In situatia in care planul de cariera al candidatului nu corespunde cu planul pe care il poate oferi angajatorul, decizia de angajare a candidatului respectiv poate fi un negativa. Motivul principal pentru care se intampla astfel de lucruri este acela ca, un astfel de candidat poate deveni un angajt demotivat car enu mai performeaza.
Abilitatile si competentele personale sunt urmarite pe parcursul interviului insa pot sa fie identificare si prin prisma unor teste de personalitate.
Din punct de vedere al valorii si rezultatelor pe care candidatul le-ar putea aduce, sunt urmarite aspecte precum:
– experienta profesionala a candidatului. Aceasta trebuie sa se mapeze cat mi mult pe solicitarile postului respectiv. Avand o baza de cunostinte si experienta pe acel tip de job, viitorul angajat va ajunge sa performeze intr-un timp scurt, va reduce riscurile pentru angajator si va putea sa aduca un plus de valoare.
– situatii deosebite cu care s-a confruntat candidatul pana in prezent si modalitatea in care a facut fata situatilor respective. La orice job angajatul se confrunta de-a lungul timpului cu tot felul de situatii ce ies din tiparul activitatilor zilnice (inclusiv situatii de presiune, deadline-uri etc).
Din aceste motive, va sugerez ca, atunci cand va prezentati la interviu, sa incercati sa scoteti in evidenta prin axemple concrete astfel de situatii cu care v-ati confruntat precum si modul in care ati rezolvat respectivele situatii.
– implicarea candidatului atat la nivel de departament cat si la nivel de companie (interactiune cu alte departamente, deschidere spre rezultate, etc). Competenta care este urmarita de catre angajator este interactiunea cu echipa si celelalte departamente.
Acest aspect este unul important deoarece departamentele unei companii functioneaza ca un mecanism, ca un tot unitar, cu scopul de a duce compania pe un traseu ascendent. De aceea sugestia mea este sa faceti referire in timpul interviului si la astfel de interactiuni pe care le-ati avut, intotdeauna exemplificate prin exemple concrete.
– atentie la detalii dar in acelasi timp si o buna imagine de ansamblu (big picture). Indiferent de tipul de job sau companie/ industrie, atentia la detalii este un aspect important. Acest aspect asigura un grad destul de ridicat de performanta si reduce sau chiar elimina riscurile. Imaginea de ansamblu este un alt aspect pe care angajatorii il urmaresc, avand un rol de reducere de riscuri dar si de dezvoltare.